2013. augusztus 6., kedd

Úton

Hosszú út vezet Finnországból Magyarországra. Sok országon át, sok napon keresztül. Autóval napokig tart, főleg ha út közben az ember megtekint ezt-azt. A nagyvilág csodái mellett a magamfajta koca vezetőnek az útjelző táblák is ámulatba ejtők.
Egyszerű emberként azt gondoltam, hogy ha egyszer megtanulom a KRESZt, meg az autó vezetését, már nagy meglepetések nem érhetnek. Azóta, hogy megcsináltam a jogsit, már van néhány év vezetési tapasztalat a hátam mögött, így már nem vagyok ilyen naiv. Azért az idei utunkon mégis értek meglepetések. Néhány trükkös táblán megakadt a szemem vezetés közben.
Kedvencem a "döglött tehén" tábla, mellyel Lengyelország északi részében szembesültem. Piros háromszög, benne a tehén, aláírva "koniec". De ez legalább könnyen megfejthető, szemben a kedves tájékoztató táblákkal, melyekre ékes lengyel nyelven vannak kiírva a figyelmeztetések... A lengyeleknél találkoztunk más érdekes táblákkal is. Például az "emberrel behajtani tilos" táblával, mely egy piros karikában egy embert ábrázol. Vagy mit tippeltek az olyan tábláról, amely egy szabályos parkolóhely tábla, de az alján egy boríték és egy szám van? Alatta rövid, lengyel nyelvű eligazítás... ahogy annak lenni kell :-) A mi tippünk az volt, hogy aki odaparkol, borítékot kap, benne helyes kis csekkel. Azért ezt megkérdeztünk városnézés közben, és azt a felvilágosítást kaptuk, hogy adott helyre csak engedéllyel szabad parkolni. Szóval lényegében eltaláltuk...
A legtöbb fejtörést a litvánoknál előforduló tábla okozta, mely egy piros háromszögben egy fekete pont. Erre több megoldásunk is született:
1. balegyenes
2. vigyázz, a nagy szem téged figyel!
3. figyelem, itt PONTosan be kell tartani a sebességkorlátozást!
4. Balázs fiunk játszik sokszor Supertux cart nevű autóversenyzős játékot, amelyben a versenyzők időnként WC-pumpát lőnek egymás szélvédőjére, ami akadályozza a kilátást. Na, az pont úgy néz ki a játékban, mint egy ilyen fekete pont - úgyhogy ezt a táblát nemes egyszerűséggel WCpumpa táblának kereszteltük el. A helyzet az, hogy máig sem sikerült megismernünk a megfejtést.
Kicsit komolyabbra fordítva a szót, tényleg meglepő, hogy ahány ország, annyiféle tábla. Az utakon betartandó sebességkorlátok is különböznek, egyes országokban autóúton 110-zel mehetsz, máshol csak százzal. Hogy hol, mikor kell lámpát használni, ez is egy érdekes kérdés, vagy hogy kell-e az autóban lennie fényvisszaverő mellénynek meg pótizzókészletnek... A vezetési szokások is eltérnek. Itt a finneknél megszoktuk már a nyugis tempót, hogy nincs nagy tömeg és a tülekedés is csak kicsi. Ma pl. sávlezárás volt a reptérre vezető óton, ahol balra kellett besorolnom. Nem ment nagyon fel a vérnyomásom, hiszen a cippzárelv alapján szépen beengedtek. Budapesti tanulóéveimől nem ilyenre emlékszem.... Ismét lengyel példa: náluk a záróvonal arra való, hogy bátorítsa a vagányabb vezetőket az előzésre. Tehetik bátran, hiszen a kevésbé sportosak lehúzódnak az e célból igen széles leállósávba. 
Hát erre számítsatok kedves utastársaim!

Nincsenek megjegyzések: