2016. július 28., csütörtök

4. nap: Vosu – Rakvere – tópart az út mentén

Táv: 9o km
Következő reggel gyönyörű napsütésre ébredtünk, de igen erős szél fújt. Mindez nagyon alkalmas volt arra, hogy a sátrat megszáritsa, amely meglehetősen harmatos volt. Összeszedelőzködtünk, és már indultunk is Rakvere irányába. Az út kezdetben a tájvédelmi körzetben vezetett. Az erdőkből kiérve is gyönyörű fasorokon át kanyarogtunk, elbicikliztünk az előtt a templom előtt, amelyet a hálás utókor emelt annak a 41 (?) hajóskapitánynak a tiszteletére, akik a környéket felvirágoztatták. Egy másik helyen pedig egy szépen felújított, és ma hotelként működő uradalmi kastély előtt vezetett el az utunk.
Egy ismerősünk azt mondta, hogy ő nemrég járt körbe Észtországban, és a keleti fele nem tetszett neki, mert akkora a szegénység. Nekem más volt a benyomásom: igaz ugyan, hogy sok az eladó ház, de ahol laknak, mindenütt gyönyörűen műveltek a kertek, még a legutolsó kis falu kis boltjában is tudtunk kártyával fizetni, na és szinte mindenhol van wifi, sok helyen ingyen (máig nagyon sajnálom, hogy nem fényképeztük le: egyik településre beérve a villanyoszlop tetején a gólyafészek, alatta a tábla, hogy ingyen wifi-használat…. A modern gólyáknak már wifi is jár a fészek mellé!). A fiúk út közben magyarázták el nekem, hogy az észt kormány kitör
ési lehetőséget lát az internetben, ezért törekszik mindenhol ingyen wifit biztosítani (vagy valami ilyesmi). Azt sem tudtam korábban, hogy a skype is észt találmány.
Rakvere felé kellemes hátszélben mentünk – ez volt az utolsó eset a hátszélre… A városba érve először is kerestünk egy helyet, ahol ehetünk. Egy saslik-étteremre bukkantunk, ahol jól ki is használtuk a lehetőséget, és hárman háromféle saslikot ettünk. Itt az éttermes néni semmi épkézláb nyelvet nem beszélt, csak oroszt meg észtet, így kicsit nehéz volt megérteni egymást, de végül csak megértettük egymást. Kosztolás után aztán körbebringáztunk Rakvereben, megcsodáltuk a várat kivülről, Botival bementünk megnézni egy templomot, de nem gyakorolt rám különösebb hatást :-o. Amúgy itt Észtországban megérint a történelem szele: csomó település az 12oo-as években alapult, csomó vár, meg kőépületek…. Furcsa, hogy annyira nem tudok semmit az észtekről. Ki hallott például Rakvereről, Haapsaluról vagy Viljandiról? Pedig ezek olyan települések, amelyeket érdemes megnézni! Ezekben a bringatúrákban ez is egy fő pozitívum, hogy a területet egy kicsit megismerem, sokat beszélgetünk ilyenkor Csabával a helyi történelemről, gazdaságról, és hasonlókról.
Rakvereben az utunk aztán éles fordulatot vett, innentől dél felé haladtunk tovább. Rakvere és Tartu között a térkép semmi nagyobb települést nem mutat, és az internet sem tud semmilyen kempingről, Csabi biciklis GPS-e sem jelzett semmi táborozási lehetőséget, így kissé aggódva folytattuk az utunkat. Ráadásul Csabi biciklije is egész nap kerregett. Rakvere határában aztán Csabi rájött, hogy valószínűleg a küllők lazultak ki, és rögtön orvosolta is a bajt. Ezután valóban simán gurult a bicikli.
Tovább tapostuk a pedált, a szél egyre erősödött, a nap tikkasztóan sütött. Mikor már az erőim végére értünk, elértük azt a helyet, melyet elneveztem Isten gondoskodik 1-nek. Ez egy kis tó partja volt, napsütéses, szép lapos tisztással, amely egyben strandként is funkcionált. Maga a biciklisút ugyan nem vitt közvetlenül ide, de valahogy éppen letévedtünk az útról, és akkor találtuk a helyet, amikor az utat kerestük. Éppen egy széria emberke piknikezett, őket kérdeztük, tudnak-e valami helyet, ahol sátrat verhetünk, így derült ki, hogy z a tópart félig-meddig kempingnek is használatos: zuhany ugyan nincs, de szép, tiszta WC az van, és az ú porát is lemoshatja az elszánt versenyző a kb. 16 fokos tóban.

Így aztán sátrat vertünk, és a kedves emberek még a piknikükből meg is vendégeltek, amit sértés lett volna visszautasítani. Én aztán csobbantam a tóban, Csabi csak derékig merítkezett meg, Boti pedig reggelre halasztotta a dolgot (de akkor aztán nagy lubickolást rendezett).