A norvég határtól 15
km-re, a vadonban.

Gyerekkoromban, a lakásunk
folyosóján volt egy hosszú, piros szegélyű szőnyeg. Néha (vagy
nem is annyira néha), Zoltán öcsémmel rohangáltunk rajta, s
ilyenkor ez a hosszú szőnyeg hosszában meggyűrődött. Szép
hullámok keletkeztek rajta, mintha egy hullámtani kísérlet
szemléltetőeszköze lenne.
A vidéket, amelyen most
tekerünk, elsősorban a jégkorszak gleccserei alakították. A több
kilométer vastag jégár dél felé nyomult a Balti pajzson (aminek
északi részén most vagyunk), és mindent leborotvált róla,
egészen az alapkőzetig. Sőt, magába az alapkőzetbe is több száz
méter mély barázdákat vásott, melyek mostanában, mint
észak-déli irányú párhuzamos völgyek tűnnek föl a térképen.
Nos, a derék finnek erre a terepre építettek egy nyugatra, a
norvégokhoz vezető műutat, a 92-est. A terep és az aszfalt
kölcsönhatásából valami olyasmi kerekedett ki, mint gyermekkorom
hosszú piros előszobaszőnyege, rohangálás után. Csak ez a
hullámvasút kilencven kilométer hosszú, és a hullámok rajta
kábé száz méter szintkülönbséget tesznek ki.

Korábban többen
figyelmeztettek, hogy ez az út nem hétköznapi kihívás a
koca-bringatúrásnak (mint mi is). No, ma megtudtuk miért.
Valószínűleg több szintkülönbséget teljesítettünk a mai nap
folyamán, mint a szombat óta megtett korábbi 320 kilométeren,
holott az abszolút tengerszint feletti magasságunk valami kétszáz
és háromszáz méter között volt végig. Az emelkedők meredekek
és nagyon csalósak. Az ember úgy látja, hogy mindjárt fent van a
tetején, de amikor odaér, az út csak emelkedik tovább, esetleg
egy cseles kanyar után. Találkoztunk ma 8% és 10% emelkedő
táblákkal is. No, ott aztán nem volt pardon, le kellett szállni,
és tolni a gépeket. A mai összesen 85 km távból legalább 5
biciklitolás volt.

Az út egyébként nagyon
szép. Kimásztunk már Finnország lápos-mocsaras tajgájából,
most tunturik és tundrák vesznek körül. Ma láttam egy nyíló
zergeboglárt is, meg alpesi jellegű harangvirágokat, amilyenhez
hasonlóakat utoljára tán a Magas-Tátrában. A rénszarvasok ma is
jötte-mentek az utakon, jóformán már fel sem tűnnek. Nem túl
félénkek, de elszaladnak, amikor közel tekerünk hozzájuk.

Történt ma egy érdekes
kalandunk. Még azelőtt történt, hogy rátértünk volna a fent
bepanaszolt 92-es útra. Akkor is épp egy emelkedőn nyomtuk a
pedált felfelé keményen, amikor is elsuhan mellettünk egy autó.
Előttünk vagy száz méterre épp egy parkoló volt, ott megállt,
kiszállt belőle két férfiú, és elkezdtek vadul fotózni
bennünket. Sőt, midőn kicsit közelebb értünk, le is szólítottak
minket, magyarul! Kiderült, hogy fotóriportot készítenek az
északi érdekesebb helyekről, és épp a Nordkapp felé autóznak.
Meglátták a zászlót a bringámon, és megálltak velünk egypár
baráti szót váltani. Mondanom sem kell, mi is örültünk a
találkozásnak. Jól esik egy-két jó szót váltani ismeretlen
ismerősökkel, pláne egy jó nagy emelkedő tetején. Végül
kölcsönösen szerencsés és sikeres utat kívántunk egymásnak, s
hogy mindannyian elérjük úticélunkat. Ki gyorsabban, ki kicsit
lassabban.

Jókívánság ide,
tűrhető időjárás oda, ma majdnem feladtuk a küzdést. A fő ok,
a sátorpózna. Ivalo-ban sikerült ugyan venni egy pót-póznát, de
az vagy harminc centivel hosszabb, mint az eredeti, s így
teljességgel lehetetlen felállítani a sátrat. Amikor ezzel
szembesültem, nagyon magamba zuhantam. Szerencsére tartottam magam
az ilyenkor jól bevált menetrendhez, s előbb megfőztük, s
megettük a vacsorát, s csak utána álltunk neki átgondolni a
dolgok állását. Az átgondolást kicsit hátráltatták a
körülöttünk rajzó szúnyogok (száz-)ezrei. (Hogy ezek mit
esznek, amikor mi nem járunk erre?

Végül rászántam
magamat, s a régi és az új pózna szegmenseiből kombináltam ki a
cseredarabot. Kis nehézséget jelentett, hogy az új póznának még
a szegmensei se olyan hosszúak, mint a réginek, de szerencsére, az
átmérő az pont stimmelt. Így végül sikerült megfelel
kombinatorikával teljesen megfelelő hosszú póznát kreálnunk itt
a semmi közepén, aminek nagyon megörültem. El is határoztuk,
hogy azért sem adjuk fel, s holnap tovább nyomulunk, immáron
Norvégiában.
Technikai közlemény:
Sajnos a mobil előfizetésemhez nem működik az adat roaming
Norvégiában, így nem tudom, mikor tudom feltölteni a
blogbejegyzéseimet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése