Sodankylä-től 35 km
északra.

Azt hiszem, tegnap este
tévedésből egy repülőtéren aludtunk. Tudniillik, este már
nagyon fáradtak voltunk, és nagyon kerestük azt a zsebkendőnyi
területet, ahová a sátrunkat fölverhetjük, de mindenütt vagy
mocsár, vagy házak voltak. Ezért eléggé megörültem, amikor egy
nagyon széles aszfaltút kanyarodott le az autóútról. Kicsit
csodálkoztam ugyan, hogy szélesebb, mint a főút, de nem szerepel
a térképen, és felfestés sincs rajta. Nem baj, betekertünk rajta
vagy húsz métert, aztán az út szélén a ciheresben fölvertük a
sátrat. Ma reggel, miután elindultunk, több hasonló leágazás
jött mindjárt az első kilométerben, miután leesett a tantusz.
Itt ugyanis a főút nyíl egyenessé vált mind irányba, mind
szintben, és a szokásos kétszer egy sáv hirtelen kétszer öt
sávvá szélesedett jó két kilométer hosszan. Már a közepén
jártunk, amikor rájöttem, hogy egy leszállópálya kellős
közepén tekerünk, és a térképen nem jelölt leágazások a
szervízutak. Nagyon remélem, hogy használaton kívül van ez a
repülőtér, vagy esetleg csak vész esetén használják. Mit sem
csökkent ez a helyzet különösségéből, hogy egy repülőtéren
sikerült sátraznunk.
Apropó sátrazás: Hogy
az elmúlt idők kánikuláival kellő legyen a lapp kontraszt, az
éjszaka majd megfagytam, mert csak két fok volt. (Majd ma éjjel
több ruhát húzok magamra.) Nap közben sem volt melegünk,
szerintem maximum tíz fok volt, bár tulajdonképpen szerencsénk
volt, mert az eső főleg körülöttünk esett, mi csak néha
kaptunk egy-egy könnyed zuhanyt.

Reggel az volt a terv,
hogy vasárnap örömér reggel korán kelünk, és bemegyünk tíz
órára Sodankyläba Istentiszteletre. A korán kelés sikerült is,
hála a hidegnek, de a beérés nem. Végig kemény szembeszelünk
volt, és tíz helyett csak tizenkettőre sikerült lenyomni azt az
ötven kilométert.

Sodankylä érdekes hely.
Ahhoz képest, hogy a környék legnagyobb valamire való települése
két főút és két folyó találkozásánál, semmit sem vettünk
észre belőle, amíg az utolsó kanyarnál egyenesen a központjába
nem értünk. Ha már itt voltunk, megnéztük a messze-földön
híres lapp fatemplomot, amit már az ezerhatszázas évek végén
elkezdtek építeni. Nem túl nagy, de érdekes tetőzete van. Ezután
még ettünk, meg élelmet vásároltunk. A bolt előtt találkoztunk
egy nézet fiatalemberrel, aki már több, mint egy hónapja úton
van. Most a Nordkappról jött, panaszkodott, hogy Norvégiában négy
hétig folyamatos esője volt. Megy is vissza délnek, Svédország
felé haza, Berlinbe. Gondoltam is, hogy igen, ezt a biciklitúrázós
dolgot is többféle ligában lehet játszani. A mi szerencsénkre.

Eztán már tényleg nem
lehetett több kifogásunk, elindultunk tovább északnak. Időnként
nagyon fújt a szél, időnként kicsit esegetett (annyira nem, hogy
az esőnadrágokat felvegyük), időnként meg gyönyörűen sütött
a nap. Kétszer is hatalmas szivárványt láttunk a távolból, és
nagyon örültünk, hogy nem arrafelé vagyunk. Az út mellett
kezdenek dominálni a kúszófüzek, a tajgán túli tundravilág
első hírnökei. Öt óra magasságában egy víztározó partjára
értünk, ahol kis kávézó van (ingyen wi-fi!) és WC. Botond
megkóstolt egy lakka-lekvárral töltött palacsintát, és
megkérdeztük, hogy lesátrazhatunk e lejjebb, a parton.
Megengedték, ezért most itt kempingezünk a vízparton. Ha már
ilyen jó sok folyóvizünk van, megejtettük az első úti
mosogatást és fürdést. Forraltunk vizet, tettünk hozzá kétszer
annyi hideget, és kész a pancsivíz. Az ember Ádám-kosztümben
pancsol mind az öt literben (szerencsére van mobil vödrünk, az
erre éppen alkalmas), és mit sem törődik az alig ötven méterre
a WC-hez lehajtó lakókocsisokkal. Végül is őket éri a sokk,
nekünk épp elég bajunk van a közben vadul fújó arktikus
légáramlatokkal.

Főztünk még vacsorát
is, ittunk hozzá meleg kakaót, úgyhogy minden készen áll egy
kiadós alváshoz. Ahogy elnéztem a térképet, szükségünk is
lesz rá, mert meg kell másznunk a Saariselkä-t, utunk első
komolyabb hegyvidékét. Igazi hegyekkel még nem küzdöttünk
bringás pályafutásunk során, úgyhogy megvallom férfiasan: kissé
izgulok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése